Cum să scrieți singur un plan de afaceri: instrucțiuni pas cu pas

Plan de afaceri instructiuni pas cu pas

Scrierea unui plan de afaceri astfel încât să fie înțeles, competent și cu calcule precise este o sarcină care pare imposibilă pentru mulți antreprenori aspiranți. În articol, demonstrăm că îți poți întocmi singur un plan de afaceri. Principalul lucru este să știți în ce constă, ce calcule ar trebui să fie în el pe baza unei anumite zone de afaceri, să țineți cont de greșelile tipice și să nu le repetați.

Aici puteți găsi planuri de afaceri exemple

 

La ce să fii atent când scrii un plan de afaceri?

Există o atitudine ambiguă față de planificarea afacerii în mediul de afaceri. Unii consideră că este o pierdere de timp și efort, pentru că „în realitate, totul se va dovedi cu totul altfel”. Fără îndoială, viața va face ajustări la orice proiect, iar în procesul de implementare se poate schimba dincolo de recunoaștere. Cu toate acestea, studiul preliminar al proiectului este extrem de important. De aceea:

 

  • Lucrul la un plan de afaceri structurează informațiile despre proiect și, în general, gândurile și ideile tale.
  • Planul de afaceri definește succesiunea și durata etapelor, ceea ce simplifică și mai mult controlul proiectului.
  • Vă ajută să vă studiați în mod corespunzător piața viitoare și concurenții, ceea ce înseamnă să vă gândiți mai bine la conceptul de produs sau serviciu.
  • Te face să analizezi riscurile și să te gândești la modalități de a le reduce.
  • Stabilește ținte ale proiectului și, atunci când există un anumit obiectiv măsurabil, este mai realist să-l atingi.

 

Despre ce sa scrim?

Dacă pregătiți un plan de afaceri pentru dvs. și nu pentru o bancă sau un investitor, atunci nu trebuie să fie un tom de 300 de pagini. Va fi suficient să acoperiți pe scurt câteva secțiuni principale. Iată elementele standard care ar trebui să fie în orice plan de afaceri:

 

  • Rezumat sau proiectul „strâns”;
  • Descrierea proiectului și a industriei;
  • Concept produs/serviciu;
  • Plan de marketing sau plan de promovare;
  • Plan de productie/vanzari;
  • Descrierea angajaților;
  • Plan financiar;
  • Rentabilitatea și amortizarea proiectului;
  • Riscurile proiectului.

Trebuie să începeți să lucrați la un plan de afaceri cu o analiză SWOT. Puteți citi despre el și puteți obține mai multe informații utile despre complexitățile redactării unui plan de afaceri aici.

Dacă aveți nevoie de un plan de afaceri pentru un investitor, sau mai ales pentru o bancă, poate fi util să angajați un consultant. Vă va ajuta să îndepliniți cerințele de format și să setați accentele potrivite.

 

Baza oricărui plan de afaceri este o analiză de piață și un model financiar.

Există o mulțime de informații deschise pe web despre cum să efectuați cercetări de piață. Cele mai frecvente greșeli de care mulți „se poticnesc” sunt lipsa analizei concurenților și supraestimarea datelor de piață. Datele despre cautare și prețuri sunt cheia pentru analiza eficacității întregului proiect. Prin urmare, construind calcule pe date incorecte, vă înșelați, în primul rând pe sine însuși.

Rezultatul analizei pieței și a concurenților ar trebui să fie datele specifice pentru modelul financiar al proiectului: volumul de căutare, pâlnia de vânzări, linia de produse și prețurile.

 

Cum se calculează un plan de afaceri?

Modelul financiar este fundamentul oricărui proiect. Vă ajută să vă traduceți planurile în limbajul cifrelor, arată care date și în ce măsură vor afecta profitul proiectului, stabilește KPI-uri țintă. Modelul financiar este construit pe baza tuturor datelor care au fost colectate în procesul de lucru asupra secțiunilor anterioare ale planului de afaceri. Piața, planul de vânzări, personalul, cheltuielile, impozitele… Rezultatul calculului ar trebui să fie o prognoză a fluxurilor de numerar (cash flow) și a veniturilor/cheltuielilor pentru proiect. Prognoza va arăta cât de interesant este proiectul din punct de vedere economic, cât de repede se vor amortiza investițiile și pe ce profit puteți conta.

Dacă cifrele nu se potrivesc, aceasta este un motiv pentru a reconsidera careva parametri inițiali. Poate că trebuie să încercați să vă descurcați cu mai puțini angajați, sau să schimbați locația, sau să ajustați produsul în sine. De acord, este mai bine să faceți modificări în avans, și nu după fapt, când banii și timpul vor fi cheltuiți.

Cel mai simplu, mai convenabil și mai accesibil instrument pentru crearea unui model financiar este MS Excel. Dar dacă nu aveți încă experiență de modelare financiară, puteți utiliza un program gata făcut, cum ar fi Digitus.ro. Într-un astfel de program, va trebui să introduceți doar datele inițiale și va face singur toate calculele.

 

Cum se scrie un plan de afaceri: instrucțiuni pas cu pas

 

1. Rezumatul proiectului (introducere)

În partea introductivă, trebuie să descrieți produsul (și, în general, domeniul de activitate) și situația de pe piață, enumerați avantajele și dezavantajele competitive, prezentați pe scurt structura organizatorică și distribuția finanțelor (de investiții și proprii). De asemenea, puteți indica profitabilitatea și performanța așteptată în ceea ce privește volumul și calitatea muncii. Adică, planul tău de afaceri ar trebui să fie conturat aici și este de dorit ca acesta să fie cât mai atractiv.

 

2. Campanie de marketing

Aici trebuie să elaborezi o strategie de promovare detaliată. Acesta include: determinarea publicului țintă, precum și a modalităților și costului de atragere a clienților, analiza pieței și a concurenței, identificarea canalelor de vânzare, marcarea etapelor și termenilor cuceririi pieței. Este important să scrieți un plan orientativ pentru vânzările dvs. – acest lucru vă va ajuta să vă imaginați posibilele volume de afaceri și venituri.

 

3. Plan pentru producția de bunuri și servicii

Acest paragraf descrie organizarea producției și caracteristicile infrastructurii, resurselor de producție, zonelor și echipamentelor. Descrie procesul de producție și metodele de control al calității. În plus, aici trebuie să furnizați un calcul al investițiilor și al amortizarii. Planul de producție face posibil să înțelegem cu ce dinamică va fi posibilă creșterea producției și cum va fi mai bine să construiți logistica.

 

4. Organizarea fluxului de lucru

Secțiunea este dedicată structurii organizatorice a întreprinderii. Aici scrieți un ghid pas cu pas pentru toți angajații indicând sarcini și termene limită, precum și alocați competențe și responsabilități pentru fiecare. Construiți un sistem de control și descrieți rezultatele așteptate.

 

5. Descrierea bunurilor/serviciilor

Acest lucru este necesar pentru a înțelege clar ce produs/serviciu lansați și pentru a vă imagina cum arată clienții potențiali, pentru a crea o imagine a publicului țintă. Înainte de a face acest lucru, este important să analizați piața pentru a ști cu siguranță că veți furniza un produs/serviciu unic sau vă veți remarca de concurenți. Aici este necesar să indicați clar: ce vă va face mai bun decât restul și de ce va dori clientul să vă aleagă? Evident, succesul în afaceri înseamnă a fi competitiv.

 

6. Plan financiar

Această secțiune ar trebui să prezinte un buget cu calcule detaliate ale costului produsului sau serviciului, precum și profitul și cheltuielile. Aceasta este o planificare amănunțită a bugetului întreprinderii. În plus, este necesar să se evalueze costurile: costuri unice pentru spații și echipamente, costuri periodice pentru salarii, chirie și alte plăți, materii prime etc. De asemenea, indică perioada investiției (aproximativă), pragul de rentabilitate și punctul de rambursare.

 

7. Perspective de dezvoltare și prognoză de risc

O parte importantă este prognoza rezultatelor. Pe baza punctelor anterioare și a indicatorilor monetari, trebuie să vă evaluați afacerea. Aceasta include atât prognoza mișcării finanțelor, cât și prognoza riscurilor. O privire obiectivă asupra cum va fi proiectul în realitate va ajuta la corectarea deficiențelor. De asemenea, este important să pregătiți și să scrieți în avans modalitățile de minimizare a riscurilor.

 

Greșeli frecvente la scrierea unui plan de afaceri

În sfârșit, iată câteva dintre cele mai frecvente deficiențe care se găsesc în planurile de afaceri. Va fi util să le luați în considerare atunci când lucrați la documentul dvs., mai ales dacă urmează să-l trimiteți unor potențiali parteneri sau investitori:

 

  • Neglijență în proiectare. Un document neglijent strică imediat impresia atât a proiectului, cât și a inițiatorului acestuia. Font, paragrafe, indentări, alinierea textului, titluri, legendele pentru tabele și figuri – toate acestea sunt „ambalajul” pentru ideile dvs. și ar trebui să arate profesional.
  • Terminologie prea specifică. Asigurați-vă că includeți în planul de afaceri un glosar al termenilor profesionali folosiți. Dar încercați să evitați utilizarea lor excesivă.
  • Supraîncărcare informațională. Scriți cât mai concis și numai despre lucruri importante pentru înțelegerea proiectului, pentru a nu împrăștia atenția cititorului. Detaliile cel mai bine sa le plasați în aplicații.
  • Multa „apa”. Cel mai rău, dacă planul de afaceri este supraîncărcat cu informații goale pentru volum și „soliditate”. Este absolut interziz să faceti asta. Investitorii își prețuiesc timpul și pur și simplu nu îl vor pierde cu un astfel de proiect.
  • Date de piață neconfirmate sau exagerate. Încercați să vă bazați pe surse de informații de încredere și asigurați-vă că le indicați în textul planului de afaceri. Evaluați critic propriile previziuni, justificați-le întotdeauna.
  • Greșeli în calcule. Asigurați-vă că vă verificați din nou calculele și chiar mai bine – arătati-le unui finanțator familiar cu o privire clară. Un cap este bun, dar două se știe căe mai bine.

Deci, un plan de afaceri va fi util pentru dezvoltarea unui proiect de orice amploare. Vă va permite să vă transformați ideea în obiective reale și să evaluați posibilele riscuri în avans. Mult succes la planificare și implementare!

 

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.